Nieuw is Facebook Places, dat woensdag 18 augustus officieel werd gelanceerd,
allerminst. Het idee dat je je vrienden via je mobiel kunt laten weten waar
je bent, is al veel ouder. In feite is het een kopie van Foursquare. Met die
applicatie van het gelijknamige bedrijf uit New York kon je al langer aan de
wereld laten weten waar je je op een bepaald moment ophoudt.
Beide apps werken hetzelfde. Via je mobiele telefoon die met internet
verbonden is, check je ‘in’ op je favoriete locatie. Dat kan een kroeg zijn,
maar ook gewoon je kantoor. Omdat veel smartphones met GPS zijn uitgerust,
kan de telefoon zelf al vaak zien waar je je bevindt. Vrienden kunnen je op
die manier volgen en jij volgt hen.
Op iPhone in VS
De app, allereerst beschikbaar op de iPhone in Amerika, is overigens
optioneel. Wie niet traceerbaar wil zijn, ook niet voor zijn vrienden op
Facebook, is dat niet.
Ondanks het feit dat Facebook Places niets nieuws is, is de verwachting dat
het een groot succes gaat worden: een half miljard mensen wereldwijd hebben
een Facebookprofiel. Dat is een zee aan potentiële gebruikers voor Places.
Voor Facebook biedt Places ook een mogelijkheid om geld te verdienen.
Bedrijven, denk vooral aan clubs, cafés maar ook aan winkels, zullen maar
wat graag willen dat mensen onderling laten weten dat ze in de
desbetreffende zaak zijn. Een ’trendsetter’ met veel Facebookvrienden die
laat weten waar hij is, kan straks misschien het verschil maken tussen een
leeg, of juist een vol café.
Voor Facebook is Places mogelijk een mooie inkomstenbron. Denk aan een
restaurant dat door middel van een mobiele advertentie tracht Facebook
Places gebruikers naar binnen tracht te lokken. Het grootste probleem bij
het ontwikkelen van een dergelijk verdienmodel is nog wel de privacy van de
consument die niet zit te wachten op een constante stroom
reclameboodschappen op zijn smartphone.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl